Wychowanie

Od osiemnastu lat Konkurs „Świat przyjazny dziecku” pomaga rodzicom w doborze wartościowych zabawek, książek, miejsc oraz produktów dla dzieci.

Aż 73% rodziców deklaruje, że ich dzieci zbyt dużo czasu spędzają na korzystaniu z urządzeń elektronicznych i wirtualnej rozrywce. Ponad 1/3 badanychtwierdzi, że ich dzieci nie czytają książek spoza obowiązkowej listy lektur. Jednocześnie, dla polskich rodziców, dostarczanie mądrej rozrywki staje się coraz ważniejsze. Blisko 91% z nich, dokonując wyboru zabawek, zwraca uwagę na walory edukacyjne i kieruje się zdaniem autorytetów. Psychologowie Komitetu Ochrony Praw Dziecka alarmują, że rodzicom potrzebna jest pomoc, by mądrze budować relacje ze swoimi pociechami, wzbudzać ich zainteresowanie realnym światem i stawiać czoło wyzwaniom związanym z szerokim dostępem do nowoczesnych technologii.

Według ekspertów zbyt mało czasu poświęcamy na dobór odpowiedniej rozrywki dla własnych dzieci.”Tak wychowywane dzieci w przyszłości będą miały bardzo duże problemy z budowaniem zwykłych codziennych relacji w grupie. Niektórzy rodzice czują się rozgrzeszeni, uspokojeni, gdy dziecko siedzi przed telewizorem czy komputerem i ogląda bądź gra we wszystko „jak leci”. Jeżeli telewizja, bądź Internet nie wypełniają całego czasu dziecka, rodzicom zdarza się „zalecić” wyjście na podwórko. Wówczas czują tzw. święty spokój. To co ono robi na tym podwórku często nie budzi już w najmniejszym stopniu niepokoju rodziców. Gdyby zapytać niejednego z rodziców z kim i w jaki sposób dziecko bawi się, najczęściej mogliby nie umieć odpowiedzieć”– mówi Mirosława Kątna, Przewodnicząca Zarządu Krajowego KOPD.

Z drugiej strony rodzice często nie wiedzą jaka rozrywka może konkurować z najnowszą grą i komputerem. Tymczasem według psychologów często wystarczy prawdziwe zainteresowanie rodzica i podążanie za tym co myśli lub robi dziecko. “Mądry rodzic wie, że najcenniejszą walutą
w wychowywaniu jest uwaga i czas poświęcane dziecku. Nie można ich odkładać „na później”, kiedy życie zacznie nam dorosłym płynąć nam spokojniej
. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko było aktywne fizycznie, nie możemy sami godzinami zalegać przed telewizorem. Nie nauczymy dziecka uprzejmości, jeśli sami będziemy burczeć od rana na innych. A jeśli nie chcemy, by nasze dziecko było przyklejone do smartfona, sami też nie możemy w czasie posiłku pisać sms-ów czy sprawdzać poczty. Pamiętajmy, chcemy czy nie, jesteśmy dla dzieci modelami zachowań. Wychowujemy głównie poprzez to, jak sami postępujemy, a nie przez „wychowawcze”, pouczające rozmowy raz na dwa tygodnie. – podkreśla Aleksandra Piotrowska, psycholog.

Dla rodziców, którzy potrzebują porady w wyborze mądrej i rozwijającej rozrywki powstał wiele lat temu konkurs pt. „Świat przyjazny dziecku”. „Towarzyszymy dzieciom na każdym etapie rozwoju, wspierając rodziców i opiekunów, dostarczając wiedzy i porad. Konkurs Świat przyjazny dziecku to kolejny sposób, by budować bezpieczny, pełen dobrych wartości świat dla najmłodszych. Konkurs jest już pełnoletni, więc czas na nowe wyzwania”– mówi Magdalena Stachowiak- Alexandrowicz, członek zarządu Komitetu Ochrony Praw Dziecka.

Konkurs „Świat przyjazny dziecku” jest ogólnopolskim projektem Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Powstał w 2002 roku w celu propagowania idei artykułów i miejsc, które w znaczący i pozytywny sposób wpływają na rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny oraz na wrażliwość estetyczną dziecka. KOPD chce w ten sposób promować najbezpieczniejsze i spełniające najwyższe standardy produkty: książki, zabawki, multimedia, akcesoria szkolne, miejsca, inicjatywy oraz portale dedykowane dzieciom.

W tym projekcie ekspertami są psychologowie, pedagodzy i specjaliści ds. wzornictwa i nowoczesnego designu m.in. prof. Adam Frączek, były rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej, psycholog prof. Mieczysław Wasilewski, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych, dr Aleksandra Piotrowska, psycholog, Dorota Zawadzka, Superniania i psycholog, Mirosława Kątna, psycholog sądowy i Przewodnicząca Zarządu Krajowego KOPD. W projekcie uczestniczą również dziennikarze, blogerzy, influencerzy oraz celebryci: Małgorzata Janina Berwid, Artur Barciś, Magdalena Dulęba – Basior, Dorota Karbowska – Zawadzka, Magdalena Łazarkiewicz, Justyna Marszałkowska – Jakubik, Dorota Mazurek, Anna Oka oraz Anna Wakulak. Dzięki ich pracy co roku poznajemy najlepsze produkty dla dzieci, które są w stanie zdobyć ich uwagę. Dla rodziców znak „Świat przyjazny dziecku” jest też wskazówką, że dokonują wyboru mądrej i bezpiecznej zabawki.

Uważam, że najważniejsze w wychowaniu i mądrym rodzicielstwie są: uważność, stałość, i konsekwencja. Zawsze powtarzam, że rodzice, zbyt często pozwalają na zbyt wiele, zamiast wprowadzać dziecko w świat jasnych zasad i norm. Pozwalają z wielu powodów. Czasem jest to niewiedza, czasem zaniedbanie a niejednokrotnie brak czasu. Jednak właśnie stosując reguły i podejmując właściwe decyzje są w stanie osiągnąć zaskakująco wiele!” – mówi Dorota Zawadzka, psycholog rozwojowy, Superniania.

Środki z udziału w konkursie oraz zakupu zabawek biorących w nim udział wspierają działania statutowe Komitetu Ochrony Praw dziecka czyli: bezpłatną pomoc prawną i psychologiczną; diagnozę dzieci wykorzystywanych seksualnie; mediacje rodzinne; terapię psychologiczną dziecka i rodziny; porady prawne oraz porady psychologiczno-pedagogiczne. Regulamin konkursu „Świat przyjazny dziecku” można znaleźć pod adresem: http://kopd.pl/programy/swiat-przyjazny-dziecku/. Tam też rodzice znajdą znak, którego należy szukać na półkach sklepowych.

O Komitecie Ochrony Praw Dziecka

Komitet Ochrony Praw Dziecka jest ogólnopolską organizacją pozarządową działającą od 1981 roku. Misją KOPD jest ochrona praw i interesów dziecka. Głównym celem KOPD jest pomoc dziecku krzywdzonemu i jego rodzinie. Oferta KOPD adresowana jest do rodzin i w szerokim zakresie do dzieci – ofiar przemocy emocjonalnej, fizycznej i seksualnej oraz zaniedbań i niewłaściwej opieki. 

Obok działalności polegającej na przeciwdziałaniu przypadkom przemocy i krzywdy dziecka, KOPD ma wieloletnie doświadczenie w organizacji i realizacji szeregu kampanii społecznych, konkursów, projektów i eventów.

Polecamy również...