„Jakie matki, takie dziatki”, czyli dzieci otyłych mam są też otyłe.Fundacja BOŚ rozpoczęła kampanię społeczną na temat otyłości Polaków. W ośmiu największych miastach Polski billboardy z plakatem Andrzeja Pągowskiego przestrzegają przed tym – jak zaznaczają twórcy – powszechnym i dziedzicznym problemem. Kwestią mogącą wzbudzać kontrowersje jest daleko idące uproszczenie i potraktowanie osób z nadwagą protekcjonalnie (różowe majteczki w kropeczki). Na pewno jednak przykład idzie z góry i nawyki żywieniowe rodziców mają ogromne znaczenie dla dzieci.

Nie zapomnę brytyjskiej reklamy ogólnokrajowej akcji odchudzania dzieci. Zapłakany chłopczyk, otyły do granic mozliwości z płaczem pyta swoją podobnie otyłą matkę: „Mum….WHY?” 

Podczas konferencji prasowej inaugurującej kampanię przedstawiciele Fundacji oraz eksperci ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie przedstawili wyniki badania przeprowadzonego przez TNS Polska. Na pytanie o ulubioną przekąskę dziecka ponad 30% rodziców odpowiedziało, że jest to czekolada, baton, ciastko, ewentualnie „mleczna kanapka”. Na drugim znalazły się chipsy, dopiero na trzecim owoce. Rodzice pytani o ulubione napoje dzieci odpowiadali najczęściej, że jest to sok (43%) i  wymieniali popularne marki słodzonych napojów, które sokami nie są. Drugie miejsce zajęły słodzone napoje gazowane (32%), dopiero na trzecim znalazła się woda. Z wniosków badania wynika, że dieta polskich dzieci to głównie cukier (prawie 40% je słodycze codziennie), a coraz częściej także frytki (co trzecie zjada je kilka razy w tygodniu). Problemem są też sklepiki szkolne gdzie królują słodkie i słone przekąski zamiast kanapki z ciemnego pieczywa, czy niesłodzonego jogurtu. Wskazywano także na niską świadomość żywieniową wśród osób, które decydują o asortymencie sklepików szkolnych. Większość nie zdaje sobie sprawy w jak wielu produktach ukryty jest cukier.

Fundacja przypomina, że tylko radykalna zmiana nawyków żywieniowych oraz codzienny ruch mogą prowadzić do poprawy stanu zdrowia. Organizator kampanii zachęca dzieci i rodziców do udziału w bezpłatnych, prozdrowotnych projektach i konkursach Fundacji. Organizacja czeka na zgłoszenia od kolejnych szkół – rejestracja odbywa się za pośrednictwem strony www.aktywniepozdrowie.pl.

Fundacja korporacyjna Banku Ochrony Środowiska działa od trzech lat. W jej projekty i konkursy edukacyjne zaangażowanych jest bezpośrednio ponad 200 tys. osób w całej Polsce: dzieci, nauczyciele, rodzice.

informacja pochodzi ze strony www.kampaniespoleczne.pl