Polskie nastoletnie ciąże


Telewizja i Internet to najważniejsze obecnie źródła informacji dla nastolatków. Prawie trzy czwarte pełnoletnich Polaków (70%) uważa, że w to właśnie Internecie nastoletnie matki powinny szukać rozwiązań problemów, związanych z wczesnym macierzyństwem. Co drugi Polak (49%) wskazał natomiast telewizję jako główne medium. Dane pochodzą z raportu społecznego pt. „MTV – Polskie Nastoletnie Matki”. Zaskakuje niska pozycja literatury oraz radia. Na radio wskazało tylko 16%, a na literaturę – 26 % badanych.

Wyniki badania są spójne z naszymi działaniami i ideą telewizji społecznościowej, czyli w kierunku, w którym podąża MTV. Nastoletni odbiorcy nie oczekują od nas już tylko czystej rozrywki. Zadaniem nowoczesnej telewizji jest przekazanie informacji w szczery i autentyczny sposób oraz otwarty dialog – zwłaszcza na trudne tematy – mówi Jerzy Dzięgielewski, Dyrektor Programowy MTVOferujemy młodym ludziom programy, mówiące o ważnych dla nich sprawach, a co równie ważne – słuchamy tego, co mają do powiedzenia w mediach społecznościowych, gdzie MTV jest najpopularniejszą marką telewizyjną.

Statystyki jak do tej pory nie uległy znacznej poprawie, co tylko dowodzi, jaka jest skala problemu – i w kraju, i za granicą. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w Polsce co roku nastolatki poniżej 19 roku życia rodzą prawie 20 000 dzieci. Zjawisko urosło do rangi problemu społecznego również w innych krajach. Mimo wieloletnich kampanii, promujących bezpieczny seks, każdego roku we Francji i Wielkiej Brytanii około 27 dziewcząt na 1000 w wieku 15-19 zachodzi w ciążę. W USA to aż 53 na 1000 nastolatek w tym samym przedziale wiekowym – według danych CDC (Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób). To pokazuje, jak ważne są kampanie, nagłaśniające skalę problemu a także informacje, gdzie nastolatki w ciąży oraz młode matki mogą znaleźć pomoc.

MTV, które od lat angażuje się w działania społeczne, chce zwrócić uwagę na skalę tego problemu. Na antenie stacji od kilku lat emitowane są kolejne serie dwóch wyjątkowych produkcji, „Licealne ciąże” oraz „Nastoletnie matki”. To autentyczne historie nastolatek, które zmagają się z problemem wczesnego macierzyństwa, brakiem pomocy ze strony rodziny, niezrozumieniem tego, przez co przechodzą przez otoczenie, trudnymi wyborami, przed którymi stają i uprzedzeniem ze strony otoczenia.
W Polsce MTV nawiązało współpracę z Fundacją MaMa oraz z Departamentem Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia. Wszystko po to, aby dodatkowo nagłośnić skalę problemu, jakim są młodociane ciąże oraz pokazać nastolatkom i ich rodzinom, gdzie mogą otrzymać pomoc, do kogo zwrócić się w trudnej sytuacji. Wspólna konferencja prasowa jest początkiem działań na rzecz poprawy sytuacji.

Już 21 października o godzinie 17.00 w MTV pojawi się długo oczekiwana, czwarta seria „Nastoletnich matek”. W najnowszym sezonie śledzimy losy czterech nastolatek, które niedawno zostały mamami i nie od razu potrafią sobie poradzić z trudną dorosłością. Tym razem Farrah, Maci, Amber i Catelynn muszą stawić czoła takim kwestiom, jak odrzucenie przez rodzinę, oddanie dziecka do adopcji czy też samotne macierzyństwo.

Kolejne serie programu niezmiennie znajdują grono wiernych widzów, którzy towarzyszą swoim rówieśniczkom w trudnej walce o lepsze jutro, po emisji dyskutując głośno o problemach, z którymi dziewczyny zmagają się na co dzień.