Prezentujemy metodę projektu Grupy Kidzcorner

Jak przygotować nasze dzieci do życia we współczesnym świecie? Nowoczesna edukacja w przedszkolu – prezentacja Metody projektu w dwujęzycznych przedszkolach Grupy Kidzcorner


Jak nauczyć dziecko samodzielnego myślenia, wytrwałości, umiejętności wyciągania wniosków? Co zrobić, żeby było twórcze, nie bało się podejmować wyzwań, umiało współpracować z innymi i dobrze czuło się, mając przed sobą trudne zadania? Takie pytania zadaje sobie wielu rodziców oraz menadżerów zarządzających nowoczesnymi placówkami edukacyjnymi, którym zależy na możliwie najlepszym przygotowaniu dziecka do szkoły i do wymogów współczesnego życia.

Jednak zdecydowana większość przedszkoli w Polsce ogranicza się do edukacji metodą lekcyjną w dużych grupach, gdzie po wykładzie nauczyciela następuje etap długiego powtarzania i ćwiczenia poszczególnych umiejętności.

Tradycyjne podejście do nauczania nie wykształca umiejętności rozwiązywania nietypowych zagadnień, z którymi nasze dzieci spotykają się coraz częściej. Potwierdzeniem tego są wyniki ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów przeprowadzonego w maju 2011 roku przez zespół naukowców na zlecenie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. „To co jest nietypowe i odbiega od schematu, który został im przekazany na lekcji, sprawia im kłopot, mimo że mieści się w granicach ich umiejętności” – mówi prof. Małgorzata Żytko z zespołu naukowców zaangażowanych w badania. Szkoła nie uczy samodzielności myślenia – dodaje prof. Żytko. – Koncentruje się na ćwiczeniu serii typowych zadań i jak pojawia się zadanie nietrenowane albo jakaś dodatkowa liczba, to dzieci nie wiedzą, co z tym zrobić.

Dlatego przygotowanie naszych dzieci do funkcjonowania we współczesnym świecie powinno rozpocząć się już w przedszkolu. Ważna jest zatem kreatywność i elastyczność nauczycieli w doborze metod nauczania opartych na eksperymentowaniu i przeprowadzaniu doświadczeń, tak aby umożliwić dzieciom rozwój samodzielności, krytycznego myślenia i umiejętności interpretowania informacji.

„W naszych przedszkolach pracujemy nowoczesną metodą projektu badawczego, którego celem nadrzędnym jest stworzenie warunków umożliwiających dzieciom nabywanie umiejętności i wiedzy potrzebnych im do dobrego startu w szkole i dalszego rozwoju” – mówi dyrektor dwujęzycznych przedszkoli niepublicznych Grupy Kidzcorner / W Stumilowym Lesie pani Anna Skwarka.

Metoda projektu – co to jest?

Metoda projektu badawczego opiera się na założeniu, że najbardziej wartościowe dla dzieci jest uczenie poprzez działanie, a dyskusja w grupie oraz powrót do wcześniejszych pomysłów i doświadczeń to najlepszy sposób zdobywania wiedzy. Innymi słowy: metoda projektów to pogłębione podejście do tematu o charakterze badawczym. Dzieci wspólnie z nauczycielem wybierają temat badań, a następnie – również wspólnie – decydują o przebiegu projektu i jego zakończeniu. Nauczyciel nie musi dokonywać wyboru tematu lub aktywności podejmowanych przez dzieci.

Zalety Metody projektu.

Cechą wyróżniającą metodę projektów jest czynne zaangażowanie w dany projekt nie tylko dzieci, lecz również rodziców, dziadków a nawet sąsiadów. Praca tą metodą rozwija umiejętność współpracy w grupie rówieśniczej oraz twórcze myślenie, wzbudza entuzjazm do wspólnych działań i celów, buduje poczucie własnej wartości poprzez samodzielny dobór narzędzi i samoocenę efektów pracy jak również wzmacnia motywację poznawczą u dzieci, ich umiejętności analizy i wyciągania wniosków.

Zastosowanie Metody projektów to innowacyjne podejście do nauczania i uczenia się również języka obcego w otoczeniu dwujęzycznym. „Biorąc udział w projektach nasze dzieci w sposób naturalny przyswajały nowe słownictwo i treści w języku angielskim. Na przestrzeni kilku lat, w trakcie realizacji różnych projektów, odnotowaliśmy znaczny postęp w swobodnym i spontanicznym posługiwaniu się językiem angielskim (Language 2) – np. przy wyrażaniu emocji przez dzieci lub w formułowaniu przez nie pytań. Dzięki uczestnictwu w projektach przedszkolaki skuteczniej opanowują nowe słownictwo jak również treści merytoryczne przekazywane w języku angielskim” – mówi pani Anna Skwarka – dyrektor przedszkoli dwujęzycznych Grupy Kidzcorner.

Przedszkola Grupy Kidzcorner jako jedyne w Warszawie pracują nowoczesną Metodą projektu badawczego w systemie dwujęzycznego nauczania. Projekty prowadzone są przez zespół nauczycieli polsko i anglojęzycznych, w tym native speakerów. Przedszkola są wpisane na światową listę szkół stowarzyszonych z UNESCO i dlatego też dobór tematyki projektów jest ściśle związany z wydarzeniami wspieranymi przez tę instytucję. W roku szkolnym 2011/12 realizowany jest projekt „Las” w związku z ogłoszonym przez UNESCO rokiem Lasu.

 

 

 

www.kidzcorner.pl www.wstumilowymlesie.pl

Adresy placówek Grupy Kidzcorner:
Kidzcorner ul. Ukryta 4, 02-654 Warszawa, Mokotów, osiedle Marina Mokotów
W Stumilowym lesie ul. Naprzełaj 5A, Warszawa Choszczówka