Szkoła pełna nowoczesnych technologii


Nadszedł wrzesień, uczniowie wrócili do szkolnych ław. Na nowo będą musieli zmierzyć się z obowiązkami ucznia. Co zrobić, by nauka była efektywna, a dzieci chętnie pogłębiały swoją wiedzę? Sposobem na to może być cyfryzacja szkoły. Młode pokolenie ceni sobie najnowsze cuda techniki, niemalże nie rozstają się ze swoimi smartfonami, a sporą część wolnego czasu spędzają przed komputerem.

Ciekawość i pasja
Naukowcy zgodnie twierdzą, iż ciekawość świata to podstawa. To pobudzanie zainteresowania prowadzi do podejmowania działań, odkrywania świata i pogłębiania wiedzy. Hal Gregersen, profesor INSEAD, światowy autorytet w zakresie innowacji, poszukując odpowiedzi na pytanie co odróżnia twórczych wizjonerów, którzy mają doskonałe pomysły, od mniej twórczych menadżerów, przebadał 3000 innowatorów. Badanie podsumował stwierdzeniem, iż wszystkie umiejętności opierają się właśnie o ciekawość. Dlatego też w procesie edukacji tak ważne jest odpowiednie podejście do ucznia, płynne reagowanie na to, co dzieje się w świecie nauki i techniki, nieustanne udoskonalanie programów nauczania, zawierających nie tylko tradycyjne formy, ale też te bardziej kreatywne, pozwalające uczniom spojrzeć na pogłębianie wiedzy w zupełnie inny sposób. Szczególnie ważne jest to w procesie nauczania matematyki, która to często bywa przedmiotem problematycznym. Warto jednak pamiętać, że wszystko zależy od tego, jak przedmiot ten jest dzieciom i młodzieży przedstawiany.
Naprawdę ogromny potencjał drzemie w polskiej młodzieży. Świadczy o tym chociażby fakt, iż tak chętnie biorą udział w licznych konkursach matematycznych i plasują się na bardzo wysokich pozycjach w rankingach ogólnoświatowych. Ich pasję do matematyki obserwujemy także rok rocznie przyglądając się filmom zgłaszanym do konkursu Matma Mnie Kręci. Potrafią oni dostrzegać matematykę w niemalże każdym aspekcie codziennego życia i tak to przekazać, że aż chce się odkrywać w Królowej Nauk coraz więcej i więcej. Należy pielęgnować ten potencjał i wciąż stymulować rozwój uczniów. Zatem można zauważyć, że odpowiednie formy edukacji, przy użyciu nowoczesnych technik i narzędzi przynoszą zakasujące efekty. Wzbudzają ciekawość i pomagają zrodzić pasję do nauki.

Interaktywne origami
Sztuka orgiami znana jest od dawien dawna. Składanie papieru można traktować zarówno jako rozrywkę jak i formę kreatywnej nauki. Pobudza to wyobraźnie i pozwala odkryć świat matematyki w zupełnie innym wymiarze. Origami wprowadzane jest także na lekcjach matematyki, zarówno w tradycyjny sposób jak i przy użyciu np. tablic interaktywnych i wizualizerów. Materiały z tym związane włączane są do kanonu nauczania i pojawiają się już w podręcznikach dla uczniów szkół podstawowych.Coraz więcej osób chętnie wykorzystuje swój wolny czas na relaks z kartką papieru. To nie tylko sposób na zabicie nudy, ale też możliwość kreatywnego i twórczego zarządzania czasem. Origami jest szczególnie ważne dla najmłodszych. To właśnie dzięki zabawie z papierem poznają matematyczne własności różnych wielokątów i figur przestrzennych, jak również rozwijają swoje zdolności manualne.Niezwykle ważne jest również to, że wydawcy podręczników szkolnych coraz bardziej zaczynają interesować się znaczeniem origami w nauczaniu matematyki. Z racji rozwoju techniki oraz współczesnych trendów także producenci smartfonów proponują swoim klientom różnego rodzaju aplikacje wspomagające tworzenie modeli metodą origami. Aplikacje te zarówno prezentują jak stworzyć wybrane kształty, jak i pozwalają na kreowanie ich wirtualnie na wyświetlaczu. Niezależnie od miejsca i czasu można układać wyszukane figury, korzystając nie tylko z kartki papieru ale też z własnego telefonu.

Kalkulatory graficzne
Rozwój technologii wywarł także wpływ na rozwój kalkulatorów. Swym wyglądem przypominają one smartfony, a ich funkcje są naprawdę imponujące – od obliczeń, czyli podstawowych funkcji do jakich stworzono te elektroniczne liczydła, po możliwość grania w różnego rodzaju gry. Z ich pomocą można eksperymentować, stawiać hipotezy i weryfikować je. Z racji wyposażenia w kolorowy lub dotykowy ekran działają identycznie jak pulpit w komputerze czy tablecie. Umożliwiają wgrywanie aplikacji, dzięki którym stają się wręcz mini komputerami matematycznymi. Dzięki możliwości wgrywania fotografii można za ich pomocą w łatwy sposób zobrazować sytuacje problemowe, chociażby za pomocą wykresów. Technologia idzie do przodu, więc i zastosowanie kalkulatorów musi ulec zmianie. Może kiedyś nadejdzie taki czas, że tak jak telefony komórkowe, będą one nieodłącznym narzędziem zarówno nauki, pracy jak i rozrywki. Ważne by ich potencjał dostrzegali także nauczyciele i nie bali się sięgać po nie podczas lekcji matematyki. Bowiem dzięki wizualizacji można zwrócić większą uwagę na przedstawiany temat lub przedmiot, zwiększając zainteresowanie uczniów, a przecież o to nam chodzi by uczeń z lekcji zapamiętał jak najwięcej. Nowoczesne kalkulatory, a także dodatkowe sprzęty takie, jak chociażby tablice interaktywne czy wizualizery niewątpliwie urozmaicają proces edukacji. Mogą też w znacznym stopniu ułatwić pracę samych nauczycieli, którzy mogą przygotowane w formie elektronicznej materiały łatwo powielać czy tez edytować.

Żyjemy w społeczeństwie informacyjnym, w którym informacja traktowana jest jako towar, a różnego rodzaju sprzęty takie, jak np. kalkulatory, jako narzędzia umożliwiające dotarcie do niej. Zatem wprowadzanie nowoczesnych technologii do szkół jest we współczesnym świecie koniecznością. By szkoła nie kojarzyła się jedynie z monotonnymi wykładami i żmudnym wykonywaniem ćwiczeń, należy proces edukacji uatrakcyjniać za pomocą ciekawych technik jak i urządzeń. Otwórzmy się zatem na nowinki technologiczne i pomóżmy młodym pokoleniom czerpać jeszcze więcej z przekazywanej im wiedzy.