W ciąży za kółkiem

Kobieta w ciąży za kierownicą samochodu to coraz częstszy widok. Trudno się dziwić – wiele przyszłych mam nie chce rezygnować z aktywnego trybu życia. Warto jednak pamiętać o tym, aby podróż samochodem była bezpieczna zarówno dla mamy, jak i dla nienarodzonego dziecka.

Polski Kodeks Drogowy zwalnia kobiety w widocznej ciąży z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa. Jak wynika z badań przeprowadzanych w licznych „crash-testach”, między innymi przez producenta samochodów marki Volvo, niezapięcie pasów wiąże się z poważnym zagrożeniem dla zdrowia i życia przyszłej i jej dziecka. Pasy nie chronią jednak ciężarnej przed obrażeniami, jeżeli są zapięte nieprawidłowo.

W przypadku zderzenia, nawet przy niewielkiej prędkości pasażer jest wyrzucany do przodu z siłą do kilku ton. Zapięte pasy zabezpieczają przed nagłym wypadnięciem przez przednią szybę i innymi urazami (najczęściej po zderzeniu z poduszką powietrzną). Jednak pasy bezpieczeństwa zapięte nieprawidłowo zarówno przy kolizji, jak i gwałtownym hamowaniu, wywierają gwałtowny nacisk na brzuch i miednicę ciężarnej. Testy przeprowadzane na wirtualnych ciężarnych manekinach pokazują liczne obrażenia matki i płodu, spowodowane przez nacisk na brzuch źle zapiętych pasów w chwili zderzenia.

Dla wielu mam z rosnącym brzuszkiem zapięte pasy s wiążą się ze znacznym dyskomfortem w oddychaniu. Jednak należy pamiętać, że prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa bezwzględnie zmniejszają ryzyko obrażeń zarówno mamy, jak i dziecka. Dlatego ciężarna zawsze powinna zapinać pasy bezpieczeństwa.

Trzeba przy tym pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
Zasada nr 1.
Najlepiej jest zdjąć obszerne okrycie tak, aby pas bezpieczeństwa przylegał jak najbliżej ciała.

Zasada nr 2.
Należy ustawić fotel w taki sposób, żeby kierownica nie uciskała brzucha, a jednocześnie, by aktywność kobiety w żaden sposób nie była ograniczona.

Zasada nr 3
Plecy muszą mocno przywierać do siedzenia, ramiona być niemal wyprostowane.

Zasada nr 4

Pas bezpieczeństwa powinien przechodzić przez miejsca najmniej narażone na urazy, czyli pod brzuchem, przez miednicę i biodra. Po zapięciu kobieta powinna go dobrze dociągnąć. Pasa nie wolno przeprowadzać pod ramieniem czy za plecami. Należy również pilnować, aby nie opasał brzucha, co może być trudne, zwłaszcza, gdy ciężarna siedzi za kierownicą.
Pasy bezpieczeństwa często samoistnie przesuwają się ku górze podczas jazdy, najczęściej, gdy brzuch jest już duży, a także, gdy przyszła mama jest niewielkiego wzrostu.

W takich przypadkach najlepiej zastosować specjalne adaptery do pasów samochodowych, które znacznie poprawiają komfort i bezpieczeństwo przyszłej mamy i dziecka.