Jak wybrać odpowiednie językowe przedszkole dla dziecka?

Wybór odpowiedniego przedszkola to bardzo ważna decyzja. Rodzice są coraz bardziej świadomi tego, że znajomość języków odgrywa istotną rolę w wielu dziedzinach życia. Często jednak zastanawiają się czy dziecko poradzi sobie w takiej placówce. Nie ma się czego obawiać. Najnowsze badania naukowe potwierdzają, że dziecko w wieku 3-4 lat przyswaja język obcy w sposób intuicyjny i bez większych trudności.

Dzieje się tak dlatego, że w tym wieku człowiek nie ma jeszcze rozróżnienia na język, którego używa i język, którego się uczy. Kontakt z językiem obcym już w pierwszym etapie edukacji dziecka, czyli w przedszkolu, to najkorzystniejszy czas na naukę. Takie są również najnowsze zalecenia Unii Europejskiej. W wyniku wzrostu zapotrzebowania rodziców w ostatnich latach w Warszawie powstało wiele przedszkoli językowych.

Co to jest przedszkole językowe? To przedszkole, w którym oprócz normalnych zajęć dzieci dostają większą dawkę języka obcego. Są różne rodzaje takich placówek. Najczęściej przedszkola językowe oferują naukę języka obcego w różnym natężeniu w ramach czesnego. Zajęcia odbywają się 2-3 razy w tygodniu i prowadzone są przez zewnętrznych lektorów, którzy zazwyczaj korzystają z własnych materiałów. Istnieją również przedszkola dwujęzyczne, gdzie zajęcia z języka angielskiego odbywają się codziennie.

Jak dokonać właściwego wyboru przedszkola językowego? Na co rodzice powinni zwrócić uwagę?

1) Kwalifikacje lektorów / nauczycieli.
Warto sprawdzić, jakie kwalifikacje ma osoba, która będzie uczyła dziecko języka. Najkorzystniej jest, aby lektor/nauczyciel miał wykształcenie filologiczne o profilu pedagogicznym. Jeżeli przedszkole korzysta z usług zewnętrznych lektorów, istotne jest, aby ich kwalifikacje sprawdzane były przez dyrektora przedszkola. Niektóre przedszkola językowe zatrudniają na stałe własnych nauczycieli języka obcego. Najczęściej tak jest w placówkach dwujęzycznych, gdzie nauka języka odbywa się codziennie. Stała obecność kadry obcojęzycznej bardzo korzystnie wpływa na naukę języków – dzieci przyzwyczają się do danego nauczyciela i do jego podejścia, a ponadto jest większa możliwość kontroli przedszkola nad jakością nauczania.

„W naszych przedszkolach do każdej grupy wiekowej na stale przypisanych jest dwóch nauczycieli – wychowawców – jeden mówiący tylko w języku polskim, a drugi – tylko w języku angielskim. W ten sposób realizujemy dwujęzyczność poprzez immersję językową – dzieci „zanurzane” są w języku obcym, aby móc go przyswoić w sposób naturalny, tak jak w rodzinie dwujęzycznej” – mówi dyrektor dwujęzycznych przedszkoli Grupy Kidzkorner/Wstumilowymlesie pani Anna Skwarka.

2) Program językowy.
Większość lektorów języka obcego korzysta ze swoich materiałów i stosuje „własny program” oparty na różnorodnych wydawnictwach dostępnych na rynku polskim. Ważne jest jednak, by nad jakością ich pracy czuwał ktoś jeszcze. Dlatego dyrektor placówki lub metodyk powinni czuwać nad jakością nauki języka obcego tak, aby zewnętrzny lektor stosował spójne podejście metodyczne i dydaktyczne w każdej grupie wiekowej. Jest to dość trudne, ponieważ nie każdy dyrektor wie jak to robić. Dodatkowa trudność w nauczaniu języków obcych w wieku przedszkolnym polega na tym, że nie ma na rynku dostępnych gotowych pomocy dydaktycznych, np. karty pracy. Dlatego, by zapewnić najwyższą jakość nauczania, niektóre przedszkola stworzyły własne programy autorskie.
„Nasz program języka angielskiego zintegrowany jest z programem polskim i zapewnia spójność założeń programowych dla każdej grupy wiekowej od 2 do 6 lat. Kładziemy nacisk nie tylko na nauczane języka angielskiego jak również na treści edukacyjne w tym języku” – mówi dyrektor Anna Skwarka z Kidzcorner.

Dzięki programom autorskim nauczyciele języka angielskiego poświęcają mniej czasu na organizację pracy i zdobycie podstawowych materiałów skupiając się na kreatywnych rozwiązaniach edukacyjnych. Ze względu na wysokie koszty tylko nieliczna grupa przedszkoli językowych zatrudnia metodyka nauczania języka angielskiego, który sprawuje nadzór nad realizacją programu i nad pracą nauczycieli.

W przedszkolach Grupy Kidzcorner* stworzono innowacyjny autorski program nauczania języka angielskiego. Zajęcia dydaktyczne w języku angielskim odbywają się codziennie i prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, w tym native speakerów, pod nadzorem metodyka. Każdą grupą na stałe opiekuje się dwóch wychowawców – polskojęzyczny oraz anglojęzyczny. Dlatego też angielski towarzyszy dzieciom w ciągu dnia: w trakcie zabawy, podczas posiłków, na spacerze, podczas zajęć muzycznych i ruchowych. Dzięki temu maluchy łatwo oswajają się ze zwrotami używanymi na co dzień, szybciej i skuteczniej uczą się języka.

3) Program dydaktyczny.
Nauka języka to nie wszystko, warto sprawdzić, czy przedszkole dwujęzyczne realizuje normalny program dydaktyczny. Dobra placówka zapewnia również różne zajęcia rozwijające talenty dzieci i warto je wybierać również pod tym kątem. Im bogatsza oferta przedszkola, tym łatwiej dopasować coś dla konkretnego malucha.

dyrektor dwujęzycznych przedszkoli Grupy Kidzkorner/Wstumilowymlesie pani Anna Skwarka

*Grupa Kidzcorner, działająca od 2004 roku, to sieć niepublicznych przedszkoli zlokalizowanych w Warszawie – na Mokotowie i na Białołęce (W Stumilowym Lesie) realizujących autorski program nauczania w konwencji dwujęzycznej. Świadczy również usługi zarządzania przedszkolami i żłobkami firmowymi oraz rozwija sieć placówek franczyzowych.