Kampania ,,Kolejowe ABC”. Wywiad z dr inż. Ignacym Górą, Prezesem UTK.

Kolejowe ABC

Jeśli jeszcze nie słyszeliście o Kampanii Kolejowe ABC najwyższy czas to zmienić! Urząd Transportu Kolejowego w ramach Kampanii Kolejowe ABC propaguje zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym zachowaniem podczas korzystania z transportu kolejowego, a także podczas poruszania się na obszarach stacji, przystanków i przejazdów kolejowych. Przedstawiamy rozmowę z dr inż. Ignacym Górą, Prezesem UTK, o założeniach kampanii i działaniach jakie podejmują w ramach ogólnopolskiej kampanii Kolejowe ABC.

Jaki jest cel i główne założenia Kampanii Kolejowe ABC?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Głównym celem „Kampanii Kolejowe ABC” prowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego jest uwrażliwienie dzieci i młodzieży, a także ich rodziców i wychowawców, na zasady bezpieczeństwa obowiązujące na przejazdach kolejowo-drogowych, dworcach, peronach, w pociągach i w pobliżu torów kolejowych. Dzięki prowadzonej przez nas kampanii coraz więcej osób interesuje się tematyką bezpiecznego korzystania z transportu kolejowego. Nasza akcja edukacyjna to także źródło wiedzy na temat sposobów właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia. Dążymy przede wszystkim do tego, aby zwiększyć odpowiedzialność odbiorców Kampanii za bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu.

Uważamy, że edukacja jest bardzo ważna, ponieważ w przyszłości, gdy dzieci dorosną, staną się samodzielnymi użytkownikami ruchu: kierowcami, pieszymi, pasażerami. W ramach kampanii do końca 2021 r. zamierzamy przeprowadzić ok. 700 zajęć edukacyjnych dla 21 000 przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych. Z uwagi na epidemię koronawirusa, zajęcia edukacyjne od marca musiały zostać wstrzymane. Jednak na potrzeby nauki zdalnej udostępniliśmy program multimedialny, który wykorzystujemy w trakcie prowadzenia zajęć w szkołach. Podczas nauki domowej każdy mógł przeprowadzić wyjątkową lekcję Kolejowego ABC w domu, korzystając z materiałów edukacyjnych zamieszczonych na stronie projektu kolejoweabc.pl.

W roku szkolnym w ramach kampanii prowadzone są zajęcia edukacyjne w szkołach. Jakie działania promowania bezpieczeństwa na kolei podejmują Państwo podczas wakacji?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: „Kampania Kolejowe ABC” składa się z wielu działań promujących bezpieczeństwo. To nie tylko interaktywne lekcje. To również spoty emitowane w telewizji, w kinach i internecie, programy edukujące o bezpieczeństwie, videoblogerzy opowiadający dzieciom o tym, jak bezpiecznie zachować się w pobliżu torów, gry na urządzenia mobilne, konkursy oraz edukacyjne imprezy plenerowe dla całych rodzin.

W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną w kraju, musieliśmy przełożyć pikniki rodzinne zaplanowane na okres wakacyjny. W ubiegłym roku cieszyły się one ogromnym zainteresowaniem, zgromadziły blisko 22 tys. osób. Oczywiście pikniki zostaną zorganizowane – odbędą się w przyszłe wakacje.

W ramach „Kampanii Kolejowe ABC” powstało wiele materiałów, które można wykorzystać podczas spędzania czasu w domu. Wszystkie dostępne są na naszej stronie internetowej kolejoweabc.pl. Największą popularnością cieszą się aplikacja edukacyjna i kolorowanka, które pozwalają najmłodszym na zabawę i naukę.

W czerwcu tego roku w centrum Warszawy został odsłonięty mural promujący bezpieczeństwo, zaprojektowany przez uczniów szkoły podstawowej. Czemu ma służyć? Czy planują Państwo więcej tego typu działań?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: „Akcja Mural” to jedno z działań w ramach projektu „Kampania Kolejowe ABC”. Konkurs plastyczny na projekt muralu miał pozwolić dzieciom na odkrycie w sobie artystycznych zdolności, a jednocześnie utrwalić zasady bezpiecznego podróżowania koleją i poszerzyć wiedzę dotyczącą właściwego poruszania się na terenach kolejowych. Projekty konkursowe przygotowało łącznie 18 442 uczniów szkół podstawowych z klas III-VI pod nadzorem 709 opiekunów i nauczycieli z aż 707 szkół i placówek z całej Polski, co pokazuje, że takie akcje cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Na początku roku szkolnego zostaną zorganizowane trzy konkursy w grze mobilnej, których zwycięzcy pojadą na 5-dniowe zielone szkoły.

Jakie plany mają Państwo na najbliższy rok szkolny?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Wraz z rozpoczynającym się nowym rokiem szkolnym wznawiamy prowadzenie zajęć edukacyjnych dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych. Wrzesień to miesiąc, kiedy będzie miała miejsce nowa odsłona kampanii. Odbędzie się premiera kolejnego – piątego spotu reklamowego z nosorożcem Rogatkiem, który przypomni nam zasady kulturalnego zachowania podczas podróży pociągiem. W większych miastach w Polsce będzie można obejrzeć billboardy promujące bezpieczne zachowania przed przejazdami kolejowymi, łącznie będzie ich aż 700. Przy współpracy z videoblogerami, powstaną kolejne filmiki o tematyce bezpieczeństwa na obszarach kolejowych. O naszych dalszych działaniach będziemy na bieżąco informować na stronie internetowej projektu.