Menu pełne smaków – planujemy jadłospis rocznego dziecka

Dieta dziecka, które ukończyło 12. miesiąc, ma ogromne znaczenie dla kształtowania się jego późniejszych nawyków żywieniowych, a co za tym idzie – również dla jego zdrowia w kolejnych latach życia. Jak więc prawidłowo zaplanować jadłospis rocznego dziecka?

Wraz z rozwojem maluszka zmieniają się jego potrzeby – także żywieniowe. Jadłospis dziecka, stopniowo wzbogacany o kolejne produkty, takie jak warzywa i owoce, a także kaszki dla dzieci, powoli zaczyna przypominać dietę dorosłego człowieka. Rozszerzając listę pokarmów dziecka, które ukończyło 12. miesiąc życia, powinniśmy wziąć pod uwagę nie tylko kształtujące się w tym okresie preferencje smakowe, ale również ewentualne alergie, nietolerancje pokarmowe oraz apetyt dziecka. Warto więc pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym w codziennym menu naszej pociechy nie zabraknie kluczowych dla jej rozwoju składników odżywczych oraz cennych witamin.

Prawidłowo ułożony jadłospis rocznego dziecka

Zaplanowanie diety dziecka nie jest łatwe, tym bardziej, że jako dorośli sami popełniamy błędy żywieniowe. W ciągu dnia roczny malec powinien spożywać 4–5 posiłków, z czego trzy są podstawowe (śniadanie, obiad i kolacja), a 1–2 traktujemy jako uzupełniające (drugie śniadanie i/lub podwieczorek). Przygotowując posiłki, pamiętajmy o tym, że praca układu trawiennego dziecka wciąż różni się od pracy układu osoby dorosłej – wybierajmy więc produkty, które zostały przeznaczone dla dzieci, unikajmy podawania dań tłustych, mocno przyprawionych czy smażonych. Bardzo ważna w diecie jest również woda, która powinna stanowić podstawową formę zaspokajania pragnienia niemowlęcia.

Warzywa i owoce istotne w diecie

Kiedy dziecko kończy rok, odkrywanie nowych smaków nabiera wyjątkowego znaczenia. Ilość różnorodnych pokarmów, z którymi zapoznamy maluszka w tym czasie, zwiększa prawdopodobieństwo, że zostaną one przez niego akceptowane i będą lubiane nie tylko w momencie wprowadzania ich do diety, ale także w wieku przedszkolnym, szkolnym czy nastoletnim. W jadłospisie rocznego dziecka powinny znaleźć się więc warzywa, które są źródłem błonnika pokarmowego, witamin (np. A i C), składników mineralnych (żelaza, potasu, miedzi, wapnia) oraz węglowodanów. Drugim cennym źródłem tych składników, w tym błonnika i pektyn, które regulują pracę układu pokarmowego, są owoce. Obie grupy tych produktów możemy podawać dziecku zarówno w gotowanej i rozgniecionej oraz surowej i posiekanej formie. Miękkie cząstki owoców to także propozycja, która doskonale sprawdzi się w roli deseru.

Kaszki dla dzieci i pozostałe produkty

Układając jadłospis rocznego dziecka, pamiętajmy o tym, że odpowiednio dobrane i zbilansowane kaszki dla dzieci wciąż mogą być jego ważnym elementem. Ta grupa produktów umożliwia nie tylko odkrywanie pierwszych zbożowych smaków, ale także przede wszystkim stanowi źródło witamin i składników mineralnych, które niezbędne są dla dalszego rozwoju. Ważne, by były to produkty przeznaczone specjalnie dla niemowląt i małych dzieci, np. kaszki Nestlé. Produkty zbożowe, w tym mąki, kasze, ryż, makarony i płatki zbożowe, są głównym źródłem węglowodanów złożonych – skrobi, a także błonnika, witamin z grupy B oraz składników mineralnych (przede wszystkim magnezu, żelaza, cynku i manganu). Układając codzienny jadłospis rocznego dziecka, rodzice często obawiają się wprowadzania do niego niektórych zbóż np. żyta czy pszenicy, które naturalnie zawierają gluten – rodzaj białka. Zmniejsza to jednak różnorodność jadłospisu dziecka, dlatego jeśli nie stwierdzono u niego nietolerancji tego składnika, nie warto rezygnować ze zbóż glutenowych. W diecie w dalszym ciągu będzie oczywiście miejsce także dla kaszek opartych o zboża bezglutenowe.

Przygotowując posiłki dla dzieci po 12. miesiącu życia, należy pamiętać o tym, by były one przede wszystkim urozmaicone i odpowiednio zbilansowane. Ważne jest także, by pozwolić dziecku eksperymentować z potrawami, próbować nowych smaków – to, jakie nawyki żywieniowe wykształci ono teraz, będzie mieć wpływ na jego zdrowie również w późniejszych latach.

Podziel się: